17 september 2017
 
Dit jaar voor de tweede keer beide zeilen omhoog gehad ... de eerste keer was in het voorjaar tijdens het optuigen van de boot
Verder hebben we een keer gezeild dit jaar, alleen op genua (helaas)
En op deze prachtige zondag heb ik de zeilen er weer af gehaald, de boel opgevouwen en het kan binnenkort allemaal mee naar huis

25 augustus 2017
 
geboorte van onze tweede dochter : Saar


het jaar 2016
 

druk met van alles en nog wat, helaas te weinig op de boot

 

19 december 2015

geboorte van onze eerste dochter : Tess

 

10 december 2015

Weinig Ankan / Vega nieuws het afgelopen jaar. Slechts een keer gezeild en twee keren even met de motor rond gevaren. We hebben wel acht weken op de boot gewoond. Reden van dit alles: verhuizing terug naar Breukelen. We hebben een huis gekocht dat behoorlijk wat tijd heeft gekost (verbouwingen etc).

Ankan is inmiddels weer in zijn winterslaap, onder dekzeil. Motor is nog niet winterklaar, maar dat kan nog wel als het kouder wordt.


20 december 2014
 

Oeps. dit logboek is al maanden niet meer bijgewerkt. Maar er is wel van alles gebeurd afgelopen zomer.
Nieuwe zeilen, nieuwe rolfokhoes, nieuwe srpayhood, nieuwe zeilhuik.
Lekkere zeilvakantie op het IJsselmeer gehad met al dat mooie nieuwe spul.

Ankan is inmiddels al weer op zijn winterplaats aangekomen, ligt onder zeil en is winterklaar. Laat het ijs maar komen!
 
We hebben sinds de zomer steeds meer problemen met starten van de motor. Vermoeden is vervuiling in het brandstofsysteem.
Dus van vandaag een smerig klusje gedaan: de tank schoongemaakt. Tank open gemaakt, met een vacuumpomp leeg gemaakt.
Veel smerige 'brandstof' uit de tank gehaald. En onder in de tank groeide een soort van slijmerige algensmurrie. Totaal twaalf
liter diesel/drab uit de tank verwijderd. Vervolgens de boel met doeken schoon geveegd. De hele boel weer dicht gemaakt en
er kan straks weer schone diesel in. Eind van de dieseldag toch maar even gevierd met een biertje en een jutter.
 
Zie de foto's van vandaag: dieseltank reinigen 20 dec 2014
 
 
9 mei 2014

Vandaag zijn we op bezoek geweeest bij de zeilmaker, want de nieuwe zeilen zijn klaar! Zie de foto's

Zeilen zien er goed uit, rolfokhoes en zeilhuik zijn ook keurig. We willen zeilen met dit nieuwe spul, heel benieuwd!
Alleen ... wat een weer zeg dit weekend ......geen boot gezien door al die regendruppels.

 
April 2014
 
Na jaren eindelijk besloten om nieuwe zeilen te laten maken voor Ankan. Ze worden gemaakt bij InSails (zeilmakerij van der Werf).
Vorige week zijn we langs geweest, snijden zijn in elkaar gezet. Alleen de essentiele afwerking nog. Verwachte levering : na de pasen.
Zie de foto's van de zeilen                             Er komt ook een nieuwe zeilhuik en een rolfokhoes bij.
 
Nieuwe sprayhood zit op de boot, ziet er netjes uit. (foto's komen nog).
 
 
2 maart 2014

Afgelopen maanden natuurlijk niet zo veel aan de boot gedaan, alleen maar gewacht op ijs en sneeuw dat er niet kwam.
Maar er is natuurlijk altijd wel weer wat te doen, dus deze winter nieuwe luidsprekerkastjes gemaakt:
060 - Luidsprekerkastjes
En dan natuurlijk het jaarlijks terugkerende lakwerk
 
 
19 februari 2014

De nieuwe sprayhood is vandaag geleverd. We hebben hem over de oude sprayhood heen gelegd: lijkt echt identiek (alleen dan effe wat nieuwer).


31 december 2013
 
Laatste dag van het jaar en nog net tijd voor een eindejaarskadootje. Dus vandaag besteld bij Vegamarin in Zweden : een nieuwe sprayhood.
Wel spannend wanneer hij geleverd gaat worden en nog spannender: zou deze passen...
 
 
22 december 2013
 
Ankan is afgelopen weekend eindelijk onder zijn wiuterzeil gegaan. Nog geen reden om de motor winterklaar te maken, dus daar wachten we nog even mee.
Vandaag een paar fotootjes gemaakt van Ankan in winterslaap.
 
 

10 november 2013


Prachtig weer was het vandaag, klein kadootje van de herfst. Dus nog een keertje zeilen, koud maar echt super. Zie:
058 - zeilen - 10 11 2013   

16 augustus
 
Afgelopen weken vakantietijd, naar Malta geweest en ook nog lekker gezeild. Beetje pech gehad: na bijvullen van de diesel vergeten de dop weer dicht te draaien in het gangboord.
Toen ging ik de boot schoonmaken en water over het dek spoelen... waarschijnlijk ook water in de vulopenening gespoeld. Dus dat was effe balen, waterscheidingsfilter leeg laten
lopen.....? Ging niet, kunststof aftapplug afgebroken. Dus een nieuw plug er in en de boel alsnog aftappen (werkte al jaren niet). Viel mee hoeveel vuil/water er in zat.
Verder ging de bilgepomp stuk (rubber verteerd), was de walstroomkabel kapot, lekte de waterpomp achter de impeller en hadden we tijdens het zeilen water onder de banken.
Verder wel genieten van de koude biertjes uit de koelkast.
 

20 mei 2013
 
Vandaag twee jaar getrouwd en gisteren eindelijk weer eens een klussie gedaan op de boot. Bij Compass24 een Spinlock valgeleider en een EasyLock Mini valstopper gekocht.
Aan bakoordzijde waren er al vijf lijnen vanaf mast naar kuip, nu ook aan stuurboordzijde de mogelijkheid gemaakt voor doorvoer van drie lijnen. Dit is afgelopen weekend gedaan.
Zie de foto's van het resultaat:
Foto's 19 mei Het was even meten met doorboren en op maat vijlen van de schootdoorvoer, maar alles past. Verder een kort weekendje op de boot
gehad waarbij de kachel lekker vaak aan heeft gestaan. Bah, wat een weer... hopen dat het toch nog maar eens zomer wordt....
 
 
4 mei 2013

Afgelopen weken thuis druk geweest met bestrating in de voor- en achtertuin. Moest ook een keer gebeuren na 10 jaar.
Maar op zaterdag 4 mei was het zover: de eerste keer zeilen (zie fotoset - 052) Nieuwe grootzeilval (besteld bij de lijnenspecialist) doet het prima!
Nieuw zeiljaar met nieuwe ideeen voor de boot : ik wil een extra set lijnen in de kuip bedienbaar maken. Heb een geleideblok gekocht en een 3voudige easylock valstopper.
Verder worden de twee extra lieren die ik vorig jaar heb gekocht voor de spi/gennaker, binnenkort ook op geplaatst (moet nog bevestiging laten maken).
 

25 maart 2013

Hm, nog steeds winter. Toch ga ik vrijdag aan de slag om de boot eens uit te pakken en terug te brengen naar zijn vaste plek.
Heel jammer: de elastieken v/d sprayhood zijn kapot gegaan, dat wordt dus de boel los tornen en nieuwe elastieken er in trekken en de resterende lossen stiksels ook
opnieuw onder de naaimachine doorjagen.
 


maart 2013

Winterslaap...... nog steeds ...... net als aan de website is er aan Ankan de laatste tijd niet echt veel gedaan. Het is winter geworden, boot is naar zijn winterplaatsje gevaren (weer in het water gebleven) en dekzeil er overheen.
 
De afgelopen maanden wat kleinere dingetjes gedaan:
* hier en daar wat bedrading vervangen
* nieuwe waterslang geplaatst tussen watertank en kraantje in het keukentje
* vluchtluik van de boot afgehaald om de onderkant weer wit te lakken met polyesterlak en nieuwe rubbers plaatsen
* lakken van de luiken bv bakskisten en de helmstok (epifanes hardhoutolie)
 
Vorige week was het lekker weer, maar inmiddels is het al weer zo koud dat ik zowat weer de schaatsen zou willen pakken ipv de zeilen.



6 november 2012

Heb nog wat handige dingetjes gevonden op internet, kende ik nog niet.

Nederlandstalig doe het zelf handboek Volvo Penta md5 t/m md17
En dit overzicht met  
Optionals Extras for ALBIN Boats
in die extra's zag ik deze liersteun die ik door een staalvriendje ga laten maken.

Als laatste
nog een oud artikel uit een waterkampioen van 1969: Albin in de Waterkampioen nr 20 van 1969
 
Omdat ik wat tijd over had, heb ik weer een gigantische kluslijst bedacht voor de boot.
Zeilen komt er niet meer van, dus alle zeilen, sprayhoud etc gaan van de boot af.
Tijd voor winterstalling & winterklussen.
 
 
eind oktober 2012

Mijn (thuis) goed werkende Kachel terug geplaatst in de boot. En wat gebeurde er toen: knal. zekering er uit.
hmm... waar heb ik dit eerder gelezen.....
Toen de kachel direct op de accupolen gekoppeld (niet via het boordnet). Kacheltje aan: gewoon werken.
Conclusie ... er zit weer iets fout in de bedrading in de boot. Nieuwe klus dus. Besluit om het nu maar eens echt
goed aan te pakken en alle rommelig aangelegde draadjes en foute kleuren en te dunne kabels er uit te halen.
Het is nu toch herfst ... wat moet je anders doen in deze tijd behalve bockbier drinken.
 
 
een paar dagen na midden oktober 2012


De Eberspacher kachel is weer thuis, testopstelling onder de carport. En wat gebeurde er toen: kachel deed het gewoon.
Gelukkig is er niets kapot aan de regelaar of bekabeling boven op de kachel. Dus de boel kon weer terug naar de boot.
 
 
midden oktober 2012

Mijn (thuis) goed werkende Kachel terug geplaatst in de boot. En wat gebeurde er toen: knal. zekering er uit.
Alle aansluitingen nagelopen, zag er goed uit. Nog een keer aanzetten: weer de zekering er uit.
Teleurgesteld de hele boel weer uitgebouwd, had ik dan toch iets gesloopt met de testopstelling thuis in de schuur.....?
 

 
dinsdag 18 september 2012
 
Afgelopen vrijdag bezig geweest met vlakschuren van de aangebrachte gelcoat op de romp van Ankan. Best aardig gelukt voor zo'n eerste keer.
Omdat het harder ging regenen, ben ik gestopt met het buitenwerk. Snel wat anders gevonden: de Eberspacher X2 kachel in de boot doet het
bijzonder slecht. Aangezien het vrijwel onmogelijk is hier iets aan te doen terwijl de kachel in de boot hangt, heb ik deze er uit gehaald.
De hele boel mee naar huis (kabels, doseerpomp en de kachel zelf) en een testopstelling gebouwd in de schuur. Vervolgens de kachel weer
aangezet ....veel zwarte rook en nog steeds moeizaam starten. Dus het was tijd om het hele apparaat uit elkaar te halen om het binnenwerk
eens schoon te maken. Dit is op zich niet echt spannend om te doen, alleen wel even goed opletten wat waar zit en hoe je alles weer vast zet.
Dus... de binnenkant schoongemaakt, kwam best wat troep uit. Daarna de boel weer in elkaar gezet en de kachel weer aangezet.
 
Hij doet het weer! Dus nu weer terug naar de boot, kijken of hij het daar ook weer gaat doen.
 
Zie de foto's van deze werkzaamheden : 050 - Reperatie Eberspacher X2 Kachel
en mijn eerste filmpje op Youtube van de testopstelling : http://www.youtube.com/watch?v=X0ZDRCMEHjs
 
Zie ook de onderdelenlijst en deze gedetailleerde tekening van de X2.
 
Voor veel bruikbare informatie en diverse handleidingen, zie : http://standkachels.com/
 
 
zondag 9 september 2012

Gestart met gelcoat reparaties. Is voor het eerst, dus nog even kijken hoe dit allemaal gaat lopen.
Kleine schades uitfrezen met de Aldi Dremel, daarna opruwen met grof schuurpapier, stofvrij maken, vetvrij maken met aceton, gelcoat klaarmaken en smeren maar.....
 
 
vrijdag 17 augustus 2012


Ankan is na vier winters eindelijk weer eens uit het water gegaan. Even een dagje op de kant voor schoonspuiten van het onderwaterschip en de boel opnieuw
in de antifouling zetten. Tegelijk ook de romp weer even lekker in de was gezet. Zaterdagmorgen is Ankan weer terug het water in gegaan. Snel en schoon
klaar voor een prachtige nazomer. Dit weekend bleek ook dat de anode op de schroefas aan barrels lag. Dus hier ook een nieuwe voor geplaatst.
Zie de foto's :
049 - Ankan uit het water op 17 augustus 2012

 
 
zaterdag 23 juni 2012


Weekend vol regen, toch konden we nog even wat tijd tussen de buien door vinden om even Ankan te bezoeken.  Miniklussie gedaan, een stukje band
tussen de helmstok en het de sluiting van de achterste bakskist gemaakt (tip uit het vega archief). Hierdoor kan de grootschoot niet meer achter de
helmstok komen. Zie de foto's.   Het het enkel-lijn reefsysteem is weer gesplitst van een naar twee lijnen.
 
 
donderdag 21 juni 2012

Via marktplaats heb ik twee Enkes lieren gekocht met extra lierhendel. Deze zijn voor spinnaker/gennaker. Ik moet alleen nog even een passende bevestiging
(laten) maken om ze ook echt te kunnen plaatsen. Omdat ze niet zo lekker draaiden, heb ik ze thuis eerst meteen uit elkaar gehaald, schoongemaakt, op de
juiste plaatsen ingevet en weer in elkaar gezet. Zie de foto's. Wat aanvullende info: handleiding+folder enkes lieren.
 
  
zaterdag 2 juni 2012
 

Afgelopen kerst heeft Manon een naaimachine gekregen van de kerstman. En die heb ik afgelopen weekend even gebruikt om de zeilhuik te herstellen.
De oude rits was kapot en veel van de gestikte naden waren los.En omdat ik nog geen zin had in een nieuwe zeilhuik heb ik wat spulletjes bij
Zeilmakerij Koopman besteld. Polyesterkatoen garen en een YKK rits. Eerst de oude rits verwijderd met een tornmesje. Dikkere naald (100) in de naaimachine
gezet en vervolgens alle oude naden opnieuw gestikt en de nieuwe rits er in gezet. Mijn eerste ervaring met zo´n klusje, dus toch stiekem wel een paar uurtjes
mee bezig geweest. Maar het zit er allemaal in en ik ben tevreden met het resultaat. De zeilhuik kan terug naar de boot. Zie de foto's en ook het resultaat van
de zeilhuik, terug op de boot : foto's van zondag 10 juni
 
vrijdag 25 mei 2012

Ik heb een reefsysteem op de giek gemaakt met een enkele doorlopende lijn. Hiermee is het mogelijk om zowel voor- als achterlijk van het grootzeil strak te trekken
met een enkele lijn. Het is opgezet volgens dit ontwerp wat ik heb gemaakt nadat ik de boel er op heb gezet  Recht onder het eerste reefoog in het achterlijk is een
oog onder de giek gemonteerd. Hier wordt het begin van de reeflijn in geknoopt. Vervolgens is er een schildpadblok op de giek geplaatst die er voor zorgt dan
de reeflijn vanaf het reefoog in een hoek van ongeveer 45 graden naar achteren/beneden wordt getrokken. De lijn loopt door langs de giek naar de voorkant.
Op de voorzijde van de giek is weer een schildpadblok geplaatst waar de lijn doorheen gaat en vervolgens omhoog door het eerste reefoog heen gaat.
Daarna gaat de lijn naar beneden, richting de mastvoet. Daar wordt de lijn door een bestaande katrol heen getrokken. De lijn gaat vervolgens via een dekgeleider
over de kajuit heen richting de kuip. Daar loopt de lijn door een  valstopper heen en kan aangetrokken worden door middel van een lier die daar achter zit.

Ik weet alleen niet of het in de praktijk helemaal goed werkt. Heb een eerste keer gereefd, maar ik denk dat ik met deze constructie niet voldoende kracht kan
zetten om het voorlijk strak in de hoek te trekken. De hoek die ik nu maak is volgens mij te veel naar beneden en zou eigenlijk iets meer naar voren moeten liggen.
Om dit te realiseren zou ik een katrol  kunnen plaatsen, iets van 15cm onder de giek op de mast. Maar omdat ik nog geen onnodige gaten in de mast wilde boren,
is dit nog niet gerealiseerd. 

Waarschijnlijk is dit ook de oorzaak van het moeilijk strak kunnen trekken van de hele lijn.

Zie de foto's van zondag 10 juni
 

zondag 20 mei 2012

Dit en vorig weekend lekker op het IJsselmeer geweest.
Zie het fotoboek:

 046 - IJsselmeerweekend 12/13 mei
 044 - Ankan foto's tijdens vega evenement (19 mei 2012)
 043 - Zomerevenement Vegazeilers 2012

 
  
zondag 14 april 2012
 
Gisteren hebben we voor het eerst gezeild na de winter. Zoals verwacht was het rustig op het water, dus plaats genoeg om het nieuwe zeil uit te proberen.
Voor gemak van bediening bij het hijsen en strijken van het zeil, heb ik bij spinnakershop.nl een ATN Sleeve gekocht voor de Gennaker. En omdat ik nog wat
centjes over had van spulletjes die via marktplaats verkocht zijn, gelijk een ATN Tacker erbij gedaan. Alles paste er en en het zeilt ook super relaxed.
We zijn blij met de nieuwe spulletjes! Zie de foto's  Ohja : de stuurautomaat heeft zijn eerste test doorstaan.

ATN Sleeve : http://www.atninc.com/sleeve_en.php

ATN Tacker : http://www.atninc.com/tacker_en.php

Infoblad over beide : ATN Sleeve en Tacker.pdf
 
 
zondag 1 april 2012
 
Geen 1 april grap, maar wel waar. Afgelopen zondag de gelakte helmstok weer terug geplaatst en even gecontroleerd of de zelf gemaakte stuurautomaat pin goed paste.
De stuurautomaat deed het even niet, wat bleek: er lag een zekering uit. Na vervangen van de zekering : het verwachte resultaat want de stuurautomaat deed het weer.
Beetje heen- en weer en toen deed de automaat het niet meer. Wat bleek: een tandwiel gebroken in de aandrijving. Er waar ga je nog onderdelen krijgen voor een
oude Autohelm Ah-800....? Maar goed, reparatie is ook een optie. Dus bij de Hornbach voor 10 euro een sterke bison 2componentenlijm gekocht Bison Combi Power
Thuis de boel weer gelijmd en na 24 uur uitharden : gelukkig weer een werkende stuurautomaat! Uiteraard kan het resultaat van de reparatie pas echt beoordeeld worden
na praktijkinzet als we binnenkort gaan zeilen. Zie de foto's

 
zaterdag 3 maart 2012

Kleppen gesteld en voor de eerste keer na de winter een rondje over de plas gevaren. Het was koud......
 

zondag 11 februari 2012
 
Eindelijk is het zover, na jaren eindelijk de zeilgarderobe uitgebreid met een Gennaker! Zo ziet hij er ongeveer uit: http://www.sailselect.nl/images/stories/testimonials/gennaker1.jpg
Via marktplaats gekocht, slechts een half jaar oud. Met de nieuwe gennaker en de andere zeilen zijn we naar de boot geweest.
Drukke tijden met het optuigen van alles, maar we zijn bijna zeilklaar. As. zaterdag 17mrt maar eens even gaan testen of alles het nog doet
 
 
vrijdag 2 maart 2012

Ankan is uit zijn Winterslaap gehaald. Dekzeilen er af, boot schoongemaakt en de motor weer gestart. Alles doet het nog, nix kapot gevroren.
Even op de klas gevaren: koel.... en zeker koel want het was ijskoud met die oostenwind zo over het water heen.
 
 
19 december 2011 - Winterslaap
 
Helaas is er de laatste tijd niet echt veel van zeilen gekomen. Iedere week weer wat anders, klussen in huis etc. En dan is het nu
al weer zowat kerst... Dus afgelopen twee weekenden bezig geweest om Ankan dan toch maar in zijn Winterslaap te brengen.
Motor winterklaar, dekzeilen er overheen en ja... dan is het enige wat je nog in de boot kunt doen: een biertje en een jutter drinken.
Nog eens even kijken wat er deze winter weer voor klusjes gedaan kunnen worden...
 
 
17 oktober 2011

Officieel is het winterseizoen al weer begonnen op 1 oktober, maar dat was afgelopen weekend echt niet te merken. Wat een superweer.
Zaterdag de smering voor de schroefas voorzien van nieuw schroefasvet en de motorolie vervangen. Zondag nog even heerlijk gezeild,
niet zo veel wind maar wel heel erg lekker. Terug in de haven zijn de zeilen van de boot afgehaald, alles ligt nu binnen.... Alles lekker
droog opgeruimd. Maar we blijven doorzeilen tot er ijs ligt, dus het is nog niet voorbij met de zeilpret.

 
1 augustus 2011
 
We zijn net een weekje terug van onze huwelijksreis in Noorwegen (niet met de boot gegaan, maar met de auto), prachtig land!
Toen zijn we vriend Ankan maar weer eens op gaan zoeken. Die was aardig vies door de zwaluwen, spinnen en allerlei vuiligheid
uit de lucht. Met weinig wind in de zeilen was het weer voor een klus in de boot....
 
Veel andere vegazeilers herkennen dit misschien: je hebt vorige week je watertank gevuld, komt na een week werken weer terug
op de boot en wilt fris water in de tank doen. Op zich een goed idee want drinkwater wat al een week in de tank zit is niet al te fris.
Zonder electrische waterpomp in de boot ben je dan toch zo maar een minuut of tien aan het pompen met de voetpomp in het keukentje.
Het is niet zo heel erg, maar er zijn leukere dingen te doen op de boot. Dat wilde ik dus veranderen. Daarom heb ik een mogelijkheid
gemaakt om de watertank voor in de boot op vrij eenvoudige wijze leeg te krijgen. In onze Vega is nog maar een kraantje aanwezig.
Een van de vorige eigenaars heeft de pomp bij het wasbakje bij het toilet verwijderd en ik heb zelf het wasbakje twee jaar geleden
vervangen door een opberglade. De tweede aansluiting aan de onderkant van de tank was dus niet meer voorzien van een slang,
maar was afgesloten met een dop. Op deze aansluiting heb ik een waterslang geplaatst die onder de vloer doorloopt, langs de accu's
tot boven de brandstoftank. Vervolgens is er een kraantje geplaatst aan het eind van de slang, voorzien van een uitloopje naar beneden.
Als ik deze open zet, loopt de watertank leeg in de bilge. Leegpompen van de bilge gaat eenvoudig met de bilgepomp achter in de boot.
Deze trekt per slag veel meer water weg dan je met de kleine voetpomp bij het keukenblok. Zo kun je de watertank vrij eenvoudig leeg krijgen.
Als ik tijd heb, komen er wat foto's bij van deze laatste aanpassing in de boot.
 

7 juli 2011
 
Afgelopen hemelvaartweekend weer lekker lang op de boot geweest. Tijd gehad voor een megaklus! We hadden nog een binnen/buitenthermometer
liggen met sensor aan een snoer. Deze sensor is nu in in koelbox geplaatst, zo kunnen we altijd zien of het bier op temperatuur is. Fotootje met
bewijs van koud bier komt er aan!
 
 
24 mei 2011

Enkele weken geleden een giekkleed besteld voor Ankan, deze is nu klaar en gaat dinsdagavond op de boot gezet worden.
Dit zeil is op maat gemaakt door Zeilmakerij Waterland in Breukelenveen. Giekkleed ziet er goed uit, zie foto's.
 

20 mei 2011

Vandaag is de bemanning van Ankan getrouwd! Manon en Marco zijn samen in het huwelijksbootje gestapt. Zie onze fotosite : http://trouwen.koetsveld.net

 
2 mei 2011
 
Tussen wat drukke dingen door (trouwerij in aantocht) zijn we toch langzaam aan bezig om Ankan weer helemaal vaarklaar
te krijgen. Geen grote klusdingen meer, maar gewoon de boot lekker optuigen met hier en daar nog wat zaken vernieuwen.
En maar schrobben..... zwaluwen schijten de boot compleet onder. Aangevuld met een gele waas van stuifmeel... wekelijkse
pret deze tijd van het jaar... maar goed.
 
 
20 april 2011

Een aantal weken geleden heb ik de zeilen weggebracht om ze te laten reinigen. Ik heb ze bij Belser (Red Gull) in Kerkdriel gebracht.
De sprayhood zag er na een aantal mislukte schoonmaakpogingen ook echt niet meer uit. Dus die is ook weg geweest voor
reinigen en impregneren. Zeilen zijn inmiddels weer terug en echt keurig schoon! Zo wit heb ik ze nog niet gezien. De sprayhood is
ook weer waterdicht, dus we zijn blij met het resultaat.
 

11 april 2011
 
In het najaar constateerde ik (weer) lekkage bij de kajuitingang. Dus is al het houtwerk rondom de kajuitingang er uit gehaald. Oude kit en
verkeerde lak verwijderd en de latten weer mooi in de lak gezet met Epifanes Hardhoutolie. Echt superspul, droogt erg langzaam maar
heeft een super resultaat. Zaterdag heb ik de boel weer terug geplaatst, alle mogelijke ruimtes tussen het hout en polyester dicht gekit
met Sikaflex. Toen zag ik dat het kompas ook niet echt lekker op zijn plek zat, wat bleek: ook geen kit meer er tussen en de moertjes
waren zowat door het houtwerk aan de binnenkant heen gerot. Dus die er ook maar uit gehaald en aan de binnenkant de boel met wat
polyester plamuur opgelapt. De luiken van de bakskisten en de helmstok zijn ook weer vijf keer in de lak gezet en nu weer terug op de boot.
 
 

20 maart 2011

Het is bijna lente en dus ook weer hoog tijd om het bootje uit de winterslaap te halen. Dit weekend heb ik de dekzeilen en allerlei
wintertoebehoren weer van de boot afgehaald. Alle vuiligheid er lekker afgeschrobt en Ankan ziet er best ok uit zo na een winter
met wat sneeuw&ijs. Dit weekend ook nog even gevaren, motor startte bijzonder eenvoudig trouwens na vijf maanden rust.
 
Vrijdag heb ik de genua en het grootzeil naar de zeilwasserij gebracht, tevens wordt de spayhood gereinigd en voorzien van een coating
 
  
7 februari 2011
 
Na een druk weekend vol met mijn eigen badmintontoernooi en wat verjaardagen ga ik de komende tijd weer eens
wat meer tijd aan mijn boot besteden. Afgelopen vrijdag heb ik de verlaagde plankjes onder het kooktoestel terug
geplaatst in de boot. Door deze gedeeltelijke verlaging van 5 hele centimeters kan ik nu mijn thermostkan en wat
andere hogere items kwijt onder het kooktoestel. De gasfles gat verhuizen naar de bakskist, krijg daar zijn eigen
behuizing.
 
1 januari 2011
 
Happy NewYear!
Ankan ligt inmiddels dik in het ijs, helaas hebben we daar nog niet in de buurt kunnen schaatsen
omdat er te veel sneeuw op het ijs lag. Ik ben begonnen met isolatie van de verwarmingsbuizen die vanaf de kachel
de boot in lopen. Ik had het gevoel dat er te veel warmte verloren ging, de bakskist werd heerlijk warm maar die
warmte had ik liever binnen in de boot. (foto´s komen er aan)

Om bij alle buizen te kunnen komen, heb ik weer eens wat weggesloopt in het kookgedeelte van het keukentje.
Ga hier ook wat aanpassingen maken zodat we naast de pannen ook een hogere thermoskan en wijnflessen
op kunnen gaan ruimen onder het kooktoestel.
 
 
20 december 2010

Na de heftige sneeuwval van de laatste dagen is Ankan bedekt onder een 25+ cm dikke sneeuwlaag.
Zie de foto's van 20 december.
 
 
1 december 2010
 
Wat kwam de winter ineens snel..... Vorige week is Ankan naar zijn winterplaats gevaren en afgelopen weekend
heb ik de motor winterklaar gemaakt. En dus ook het winterkleed er over.... laat het ijs maar komen.
Zie de wintertent op de foto´s van 1 december
  
 
1 oktober 2010
 
Ik ben bezig met een walstroomaansluiting, gaten in de boot gemaakt en kabels doorgevoerd.
Zie de foto´s van het gaten boren en plaatsen van de CEE aansluiting: foto´s van 1 oktober
  
 
16 augustus 2010


Afgelopen weekend even wat kleine, al lang liggende dingetjes gedaan.Ergens in de bedrading voor in de boot, zat een fout.
Wanneer de buitenverlichting werd aangezet, deed alleen het heklicht het. De rood en groene lampen op de preekstoel deden niet.
Ik heb de hele boel weer eens nagemeten en er bleek +12v terug te komen over een - draad.... Toen maar eens wat oud koper er uit
getrokken en een gedeelte van de bedrading vervangen. En nu werkt alles weer, met als leuke bijkomstigheid dat het stoomlicht het
nu ook doet (heb ik nog nooit werkend gezien).
Verder heb ik een van de sluitingen van de spinnakerboom weer gangbaar gemaakt Deze zat compleet dicht gerot met allerlei troep en
was voorheen niet open te krijgen. Vorige week ben ik ook nog bezig geweest met het rolsysteem voor de genua. Dit zat ook niet goed,
maar na flink wat spuiten met een siliconspray is de boel nu eindelijk losser gekomen en alles doet het weer een stukkie soepeler.


31 juli 2010
 
Afgelopen week zijn we na vier jaar eindelijk voor het eerst met Ankan het IJsselmeer op geweest. Met een beetje pech
op de vecht, want we misten op vijf minuten de basculebrug in Muiden. Dus we konden een uur of zeven wachten voor de
brug... nou daar kun je dus echt niets doen. 's Avonds maar lekker uit eten geweest met mijn ouders bij Graaf Floris.
De dagen daarna zijn we van Muiden naar Hoorn, Hoorn Voldendam en daarna Volendam weer terug naar Loosdrecht.
Ankan heeft het weer goed gedaan, ook op deze pla. Was allemaal erg leuk, zie ook de foto's.
 
  
3 juni 2010

Vorig jaar heb ik een nieuwe accu gekocht, zo'n grote Deep Cycle 105Ah model.... Pas echt maar net door het luikje.
Was eigenlijk speciaal voor de koelkast (ja, ik wil toch echt wel koud bier). Alleen heb ik het vorig jaar eigenlijk niet
allemaal even netjes aangesloten. En ik had nog een goede 55Ah accu over. Dus ik ben maar weer eens aan de slag
te gaan om alles nu fatsoenlijk aan te sluiten. Aangezien ik nog steeds niet goed weet wat er mis is met het hele
stroomcircuit in de boot, heb ik besloten om eerst maar voor een koude koelkast te gaan zorgen. Het idee was om
deze koeling als enige op de nieuwe dikke accu aan te sluiten en de rest van de stroomgebruikers in de boot op een
gescheiden net te plaatsen.

Dus dan ga je tekenen en de boel aansluiten. Het resulteert wel in wat nieuwe bedrading en een nieuwe hoofdschakelaar.
Op dit moment heb ik dus drie accu's in de boot staan
Accu 1 = StartAccu (45Ah)
Deze staat onder de vloer op de kiel en is alleen voor starten van de motor. Hij is aangesloten op de Dynastart en wordt
hier ook direct door geladen
Accu 2 = HuishoudAccu (105Ah)
Dit is dus het deepcycle model, staat naast de startaccu onder de vloer. Deze accu wordt nu geladen door het zonnepaneel
op het dak van de boot en is alleen voor de koelkast of de kachel.
Accu 3 = HuishoudAccu (55Ah)
Deze staat in de bakskist (in een nieuwe behuizing) en is voor de overige apparatuur in de boot. Deze accu wordt geladen
door de dynamo.
De Cyrix Battery scheider is geplaatst tussen Accu2 en Accu3 en kan indien er genoeg stroom uit de laadapparatuur komt,
geactiveerd worden zodat beide accu's geladen worden. Accu3 is immers de enige die direct op de Dynamo zit en Accu2 is
de enige die op het zonnepaneel zit.

Nu de eerste aanpassingen gemaakt zijn, ga ik proberen of ik de koelkast (goed gevuld) gewoon dag en nacht aan kan laten
staan.... ben benieuwd hoe lang dit lukt.

Ik zal nog wel wat foto's maken van deze werkzaamheden. Vervolg wordt in ieder geval het plaatsen en aansluiten van de
Acculader (is nog een kerstkadootje van mijzelf).
 
 
 
9 mei

Op deze koude zondag heb ik een kooitje over de compressor in de bakskist geplaatst.
Dit ter bescherming van de compressor en de electronica, je weet nooit wat er tegen aan komt.
Zie deze foto van dit knip en buigwerk.
 
2 mei 2010

Afgelopen weken merkte ik veel (schone) diesel onder de motor.... ja lekkage dus bij de brandstof-retourleiding.
Geen idee waar dit nu ineens zomaar vandaan kwam, maar het was weer snel hersteld.
 
26 april 2010

Afgelopen weekend hebben we de nieuwe luiken voor de bakskisten geplaatst. Ziet er weer helemaal perfect uit, zie de foto's
Verder zijn we goed bezig geweest met poetsen van de boot. En jawel: met weer een nieuw product deze keer....
Sonax XTreme Wax - 3 en nr 2. Echt superspul wat het aardig dof geraakte dek weer glimmend maakte.
Afgelopen zaterdag en zondag hebben we ook nog even gezeild. Niet echt veel wind, maar het was toch wel weer
leuk om op het water te zijn. Zeker met temperaturen die dik boven de 20gr uit kwamen.
 
24 maart 2010
 
Ankan is de winter goed doorgekomen. Heeft wel meer dan een maand dik in het ijs gelegen, maar er is niet kapot gevroren (zie foto's).
Al weer een keertje gevaren, alleen op motor. Was weer heerlijk om alleen op de plas te zijn. Veel zin in zomer & zeilen. Ik zal mijn
site ook weer eens wat vaker bijwerken. Komende tijd weer veel op het programma: boot schoonmaken & poetsen, optuigen, lakken
van houtwerk (binnen en buiten) etc.
 
 
22 juli 2009

Grendeldiode is vervangen, de dynamo is weer in orde. Morgenavond terugplaatsen in de boot.
Volgens de specs moet hij leveren : 14,3 Volt en 33 Ampere (bij 3000 toeren). Ik ben benieuwd...


 
21 juli 2009


De accu wordt niet meer geladen door de dynamo, deze dus even op de testbank gehad. Resultaat : 0 Ampere, grendeldiode defect....

6 maart 2009
 
Ankan is weer uit zijn Winterslaap, de motor is weer gestart en we hebben weer gevaren.
Zie foto's van vrijdag (het was koud). Laat de lente nu maar komen, volgende week zeilen!  

Ik heb een Victron Cyrix Accuscheider gekocht en geplaatst. Zie foto.

16 februari 2009
 
Winterslaap.... Ankan lag een paar weken geleden in het ijs, zie de foto's.
 
17 juni 2008
 
Foto's toegevoegd van de winterklussen
Volvo Penta MD6/7 Schema's met partnumbers toegevoegd.
 
 
19 mei 2008
 
Vanmiddag is Ankan weer terug gebracht naar het water en bij
Jachthaven de Toekomst weer in het water gehesen.
 
 
Winter / Voorjaar 2008

Ankan is zes maanden uit het water geweest, heeft lekker warm binnen gestaan.
In deze periode zijn we druk bezig geweest om de boot helemaal klaar te maken
voor het nieuwe seizoen. Die de klussenpagina voor wat er allemaal gebeurd is.
 
 
25 februari 2008

Ankan staat al weer een tijdje binnen en we hebben niet stil gezeten.
Cleanen, poetsen, schuren, lakken, lijmen plakken. Van alles zijn we
mee bezig. Er gaat nog van alles gebeuren deze twee komende maanden
2 Afsluiters vervangen, nieuwe koelkast plaatsen, lakken houtwerk binnen
lakken houtwerk buiten. Motor weer gangbaar maken, zonnepaneel plaatsen
etc etc.
 
10 november
 
Vanmorgen om 11:00 was het zover, Ankan is uit het water gehesen. Zie de foto's.
Om 13:00 was Ankan droog en stond binnen in een warme hal. Daar zullen de komende
maandan de nodige klussen gedaan worden.
 
 
9 november 2007
 
Deze week een nieuwe acculader gekocht, beide accu's volledig vol geladen
Vanmorgen weer in de boot gezet en proberen te starten... forget it! Niet
starten hoor, wat is er toch aan de hand? Mogelijk toch iets met de verstuivers.
Ankan wordt deze morgen gesleept naar jachthaven de Toekomst. Zaterdagmorgen
hijsen dus!


Zondag 28 oktober
 
Olie ververst, Ankan start moeilijker dan ooit..
Vrijdag 9 november gaat ze uit het water, de winterstalling in.
 
Donderdag 19 juli
 
Vanavond even bezig geweest met de motor. Startproblemen de laatste tijd. Dus maar eerst eens het
brandstoffilter vervangen, motor dus ook ontlucht. Verder de stationair-stand van de motor iets aangepast.
De motor draait nu op een iets hoger toerental dan het laatste jaar.
 
 
Donderdag 18 juli

Lekker dat het eindelijk zomer gaat worden. We proberen wel zo veel mogelijk op de boot te zijn en daardoor wordt
de website zo weinig bijgewerkt. Binnenkort weer een update over wat klussen en nieuwe fotos.
 
 
Zaterdag 19 mei 2007

Gisteren hebben we de Ankan schoon gemaakt. De romp was na de winter aardig vies geworden, beetje schoonmaken was nodig.
Een paar uren boenen met groene zeep, quickclean en boowax leverden een witte boot op. Manon had geen draaipols meer over.
Zaterdag was een lekkere dag om te zeilen en te zonnen. Verder niet echt veel aan de boot gedaan, alleen twee nieuwe vlaggelijntjes.
 
 
Dinsdag 15 mei 2007
 
Vanavond zijn de 'nieuwe' landvasten in de box gezet. Lekker handig vaste touwen. Met dank aan papa Gerwim.
Verder ben ik bezig twee nieuwe schotten in de boot (bij de kajuitingang) en wellicht nog wat ander houtwerk.
 
   
Zaterdag 28 april 2007
 
Manon is de mast in gegaan om de val van het grootzeil er weer in te zetten. Het was best een lastige klussie maar na
een kwartiertje de aap boven in de mast spelen, zat de val er weer in. Papa Gerwim heeft daara een paar behoorlijke knopen
in de vallen gelegd en we hebben de neerhouder ook nog even goed gezet. Daarna was het tijd voor.... zeilen. Eindelijk
voor het eerst na de winterslaap konden we echt aan de slag. Het waaide best leuk. Met windkracht vier vlogen we over de plas.
De genua deed het goed met zijn nieuwe baan. net als het grootzeil met de nieuwe zeillatten. De lieren draaiden ook als een
zonnetje dus alles ging lekker. Snelheid zat er ook al meteen aardig in. Constant 6 knopen met regelmatig de 7 in beeld en
bijna de 8.
 
Zaterdagavond zijn we terug gevaren naar de haven om daar voor de eerste keer de slapen in de boot dit jaar. Om 22.00
lagen we al plat en snurkten tot een uur of half 11 door de volgende ochtend. Het trage tempo zetten we de hele dag
eigenlijk voort. Ondanks dat er genoeg wind was, waren wij niet actief op het watern. Manon las een boek en Marco ging
aan de slag om de laatste fouten uit de electriciteit te halen. Het verdeelpunt bij het toilet was foutief aangesloten
en zorgde weer voor een + 12 volt op de - draad..... Alles er weer uit gehaald en aangesloten zoals het hoort.
Fouten zijn er uit en alle verlichting binnen de boot doet het.
 
De nieuwe lampjes en klokken zijn zondagmiddag ook in de boot gemonteerd.
 
 
15 april 2007
 

Zaterdag de klus met de electriciteit volledig afgerond, tevens nog wat smeerwerk rondom
de motor gedaan. Dus mechanisch en electrisch zit alles weer goed voor de zomer.
Minder leuk geintje: tijdens het ophijsen van het grootzeil knalde de val uit de mast.
Dus we moeten even een aapie de mast in sturen om de val weer op zijn plaats te maken.
 
Het zomerse weekend was ondanks een kleine tegenslag heerlijk. En het werd nog mooier
doordat we met Ankan op een nieuwe plek mogen liggen. Een vaste ligplaats bij WSV de Meent.
Plekkie is T8, helemaal aan het einde van de steiger.
 
 
10 april 2007
 
Goed nieuws na twee dagen stoeien met kabels en connectoren. Het electrisch systeem
in de Ankan is bijna op orde. We hebben vanaf de accu's diverse kabels vervangen, nieuwe
connectoren geplaatst en foutief aangesloten kabelbende verwijderd. Het instrumentenpaneel
is in de hammerite gezet, alle originele schakelaars en meters zijn terug geplaatst.
Zie de foto van de huidige situatie.
  
En het belangrijkste: beide accu's worden weer geladen zoals het ooit bedoeld was.
=> Dynastart zorgt voor het laden van de startaccu
=> Dynamo zorgt voor het laden van de lichtaccu
Tussen beide accu's is nu geen verbinding meer, hiermee behoren alle problemen
die we van de zomer hadden met starten en leeglopende accu's tot het verleden.
Eindelijk is dit gedoe opgelost. Tijdens deze klus heb ik veel gehad aan de
handleiding die ASA Electro beschikbaar stelt.
 
Klus met de electiciteit is nog niet helemaal voorbij, want de boordverlichting moet nog
gecontroleerd worden, toplicht werkt niet, verlichting in de voorkant van de boot maakt
ergens sluiting waardoor er + 12 volt terugkomt op de massa.
 
Dit weekend gaan we voor het eerst zeilen na de winterslaap van Vega2648
 
31 maart 2007
 
Marco is jarig en krijgt voor zijn verjaardag: twee nieuwe kussens, twee nieuwe fenders
en de sprayhood is weer terug. Keurig gestikt op alle losse naden en stiksels.
Mama Betsy is ook handig geweest en heeft beschemhoezen gemaakt voor de lieren.
Zoals het hoort in Ankan-Rood.
 
 
 
27 maart 2007
 
Einde van het lakwerk! Afgelopen weekend alle luiken voor de laatste keer gelakt, voorzien
van nieuwe rubbers en terug in de boot geplaatst. Tevens hier en daar nog wat los lakwerk
gedaan. De nieuwe helmstok is ook in de boot, gaat er zondag op komen. Manon is
dit weekend ook nog even actief geweest in de boot, met wat binnen-schoonmakwerk.

Vrijdagmorgen gaan we aan de slag om de motor weer gangbaar te maken, alle slechte
bekabeling gaat er uit en wordt vervangen door nieuw materiaal. Er zijn al twee nieuwe
hoofdschakelaars in de boot geplaatst.
   
20 maart 2007
 
Nog steeds druk bezig met lakwerk: twee luiken klaar, nog een te gaan. Nieuwe helmstok
moet nog een laatste keer afgelakt worden en kan dan eindelijk op de boot gezet worden.
Volgende week vrijdag gaan we aan de slag om de motor weer gangbaar te maken. Dan
worden de dynamo en dynastart weer gemonteerd en de electronica goed aangesloten.
Langzaam maar zeker komt Ankan uit zijn winterslaap, de zeilen  moeten er op en we
moeten nodig weer eens gaan varen.
 
12 maart 2007
 
Zondag met het mooie lenteweer op de boot geweest. Het nieuw gelakte instrumentenpaneel
terug geplaatst, net als de afdeklat boven dit paneeltje. De lieren er weer op gezet, wat draaien
de goed..... Verder een beetje schoon gemaakt en in de zon gelegen met een bier.
 

 
6 maart 2006
 
Zaterdag de zeilen opgehaald bij zeilmaker de Vries in Muiden.
Grootzeil was nog goed, had geen onderhoud nodig. De lichtweer genua
hadden we nog nooit gebruikt omdat het achterlijk gescheurd was. Dit
is weer netjes hersteld dus we kunnen die er van de zomer ook op zetten.
De normale genua heeft een nieuwe UV Strook gekregen, de baan die er
op zat was verteerd en zag er niet meer uit. Het zeil is nu weer keurig.
 
Verder ben ik nog bezig met wat lakwerk van losse houten onderdelen op de boot.
  
27 februari 2007
 
 
De zeilen zijn al weer klaar, ik mag ze zaterdag ophalen!
 
26 februari 2007
 
Vrijdag de genua, lichtweer-genua en het grootzeil naar de zeilaker gebracht.
Lakwerk aan de luiken gaat rustig door. Accu's zijn weer goed geladen.
Als het weer ietsie beter wordt, kunnen we binnenkort weer wat meer in
de boot gaan doen
 
26 janauri 2007
 
Zaterdag de luiken van de bakskisten uit de boot gehaald. Ondanks mijn goede
inzet van afgelopen zomer, is het lakwerk toch slecht. Dus ik ga aan de slag
om ze de komende weken kaal te maken en opnieuw te lakken. Ga wel een
andere lak gebruiken.
 
21 januari 2007
 
Het dekzeil is weer gerepareerd, zondag aan het einde van de dag hebben we
het weer op de boot gelegd. Het is nu beter bevestigd. Hopelijk doorstaat hij
de volgende storm wel.
 
 
18 januari 2007
Donkere donderdag over nederland en de rest van Europa. De zware storm brengt
aardig was schade toen aan alles wat los en vast zit. Ankan heeft het ook zwaar
en het dekzeil waait los. Gelukkig nog op tijd kunnen (laten) redden. Verder
gelukkig geen schade
 
 
14 januari 2007
 

Zaterdag in de boot bezig geweest om de motor een beetje schoon te maken.
Allevieze vette oliesmeer er af gepoetst met wasbenzine. Toen ik toch lekker
bezig was, heb ik meteen het instrumentenpaneel er uit gehaald. Deze gaat
even mee naar huis om daar schoongemaakt en opnieuw gelakt te worden.
Zondag nieuwe zeillatten gemaakt
Ook een beetje begonnen met lakken van de nieuwe helmstok.
 
29 december
 
Vandaag even de dynastart en de dynamo op de testbank gehad.
Beide laden correct, ze doen het dus nog gewoon! De fouten in de boot
zullen dus vermoedelijk veroorzaakt worden door slechte bekabeling en/of
een defecte laadregelaar.
 
20 december
 
Nog even in de boot gelegen en de andere lier er uit gehaald. Deze vanavond ook
schoongemaakt. Vervolgens beide lieren in het vet gezet en weer in elkaar gezet.
Ze draaien als een zonnetje, zo heb ik ze dit jaar nog niet horen/zien draaien...
 
19 december

Afgelopen weekend de vallen uit de mast gehaald en in de wasmachine gedaan.
Ze zijn na een lekkere wasbeurt weer fris en schoon en soepel voor het nieuwe jaar.
Verder is het een saaie tijd voor de boot. Maar er blijft genoeg te klussen. Ik heb
besloten de lieren er af te halen en ze schoon te maken want ze draaien voor
geen meter. Vanavond de eerste lier gedaan, deze was zo vuil... dat hij nog kon
draaien. Morgen de andere doen en allebei in het lierenvet zetten en ze weer opbouwen.
 
 
9 december
 
Aangezien het toch wel een keertje winter gaat worden, is de boot zaterdag
dan toch eindelijk winterklaar gemaakt. Met het niet meer varen, is tevens
een momentje van onderhoud aangebroken. De Dynastart en Dynamo zijn beide
van het motorblok afgehaald om eens goed geinspecteerd te worden. In de lente
worden beide weer terug geplaatst om vervolgens foutvrij de stroom aan boord
te gaan verzorgen.

Zondag hebben we het dekzeil op de boot gedaan. Zie ook ankanfotoboek.
Kom maar op met ijs en sneeuw voor de komende kerstdagen.
 
2 december
 
Vandaag zijn we bij Arend Schram geweest voor de nieuwe helmstok.
Een erg mooie helmstok laten maken, die volgend jaar in de boot komt.

Zondagmiddag even een ondersteuning gemaakt voor de giek
Ankan gaat binnenkort toch in Winterslaap...
   
19 november

Vandaag voor het eerst de olie ververst .... wat een smeerbende was dat zeg.
Het leek er op dat dit al een paar jaren niet gedaan was. Maar goed, het is gelukt. 
 
31 oktober

Ankan is verhuisd naar de winter-ligplaats voor in de haven.
Het wordt nu kouder en binnenkort gaan we hem winterklaar maken
 
 
14 oktober
 
Het is de maand van het bockbier en de zon schijnt nog volop. Deze zaterdag was ook
weer een lekkere dag om te zeilen. Boot in winterslaap? Echt niet, gewoon volop zeilen
zolang het nog kan. Trouwens net even de 8 knopen gehaald... best leuk.
 
 
10 september
 
Vandaag was het een superzeildag. Nazomer noemen ze dit, begin sept met 25 graden.
Erg lekker weertje om te zeilen. Dus hebben we vandaag maar even voor de eerste keer
met de
spinnaker gezeild. Dat was leuk, ging lekker snel.
 
 
6 augustus

Door al het mooie weer loop ik wat achter met mijn logboek.... Genieten van deze zomerdagen
is belangrijker dan een webje bijwerken. Toch wat nieuws: Op zondag 6 augustus was het een
lekker dagje om te zeilen. Voor het eerst de normale fok uitgeprobeerd. Zeilde even wat anders
dan de genua. Op zich best lekker. We waren weer op tijd terug op de vijfde plas om net voor
de regenbui een plekkie op te zoeken. Zie ook de
foto's.
 
Tussen de warme dagen en de eventuele regenbuien door, gaan de kleine klusjes in en buiten
de boot ook door. De nieuwe bartafel is bijna af. Verder heb ik het een en ander aan de electra
vernieuwd (nieuwe kabels, overzichtelijker en beter aangesloten). Ook wat slangen bij het toilet
vervangen. We hadden problemen met een niet leeglopende vuilwatertank. Dus ik heb wat van
de verouderde (en bijna verteerde) slangen vervangen en de boel eens goed doorgespoeld.
 
 
12 juli

Afgelopen weekend weer van alles gedaan. Niet echt veel gezeild, moet volgende week
weer helemaal goed komen. In jachthaven de Meent zijn we verhuisd naar box X5,
even wat verder lopen maar wel een mooi plekkie.
 
28 juni
 
Ik ben besmet met het klusvirus. Alles gaat er aan. Zie
klussenlogboek.
Pagina met weerberichten aan de site toegevoegd, zie weer.
 
27 juni

Afgelopen weekend hebben we weer lekker gezeild, ook al was het minder goed weer.
Ik ga mijn klussen vanaf nu bijhouden in het klussen logboek op de site. Ik probeer ook
overal een foto bij te zetten. Schoonmaken van de boot blijkt echt wel goed te zijn
Dus ik ga iedere week hard boenen om de eens schoon te houden. Ben nog wel op
zoek naar een oplossing voor de vervuiling in de gelcoat op het dek aan BB.
  
  
19 juni
 
Vandaag vroeg uit werk gekomen, snel eten en effe klussen. Diverse kleine dingetjes
gedaan, beetje van alles wat. Ik ga beginnen met het maken van een nieuwe afdekplaat
voor de motorruimte. Deze is bij het kookgedeelte half weggerot. Tevens ga ik een
bevestiging maken om de tafel voor in de boot op te hangen.
 
 
18 juni

Afgelopen weekend slechts 1 nachtje op de boot geslapen, maar wel erg actief geweest.
Poetsen, poetsen en nog eens poetsen .... gedeelte cleanen van de kuip, het nummerplaatje
van de boot (was erg dof, maar nu schitterend in glans), de koperen spiegel (binnen), scepters
en preek/hekstoel met rvscleaner van de aldi. Na een flinke regenbui lag er weer water bij
de ingang naar binnen, de afdekplaat boven de motor binnen de boot was al erg rot. Helaas
bleek de al eerder onstane lekkage niet verholpen. Dus zelf maar aan de gang gegaan om
dit te herstellen. Verder meteen maar de boel in de lak gezet. Luikjes voor de deur, daksteunen
en de luiken van de bakskisten.  Boot wordt wel steeds schoner.
 
 
11 juni

Dit weekend voor het eerst op de boot geslapen, vrijdag en zaterdag dus meteen 2 nachtjes.
Grote schoonmaak voor de buitenkant gehad. Doffe en groen/bruine aanslag grotendeels van de
boot verwijderd. Begonnen met cleanen van de boot met
Boowax.
 
We hebben weer problemen met de motor, hij start weer niet. Beetje jammer omdat
er net een nieuwe startaccu in is gekomen.Oorzaak blijkt de lichtaccu(?!?!?) te zijn.
Vreemd maar waar... dit mag niet voorkomen. Kennelijk zijn de accu's niet van elkaar
gescheiden door een diodebrug of een ander soort. Deze accu moet binnenkort ook vervangen
worden, gewoon goed beginnen. Nog even naar Kniest rijden.
 
 
6 juni 2006

Afgelopen weekend zijn we naar Lowestoft gezeild, dus was er niet veel tijd om aan
de nieuwe boot te klussen. Deze week wil het weer zijn beste en meest zomerse
kant laten zien, dus gaat er weer wat meer gebeuren. Ik ben nog wel even met wat
houtwerk in de boot bezig geweest, foto's volgen nog.
 
27 mei 2006

Gisteren een nieuwe startaccu gekocht. Deze in de boot geplaatst en de motor start
eindelijk weer normaal! Omdat we weer normaal weg konden varen, zijn we toen maar
meteen twee uurtjes gaan zeilen. Regen bracht weer een einde aan het zeilfeest.
Maar dan is er weer tijd om binnen iets te doen: nieuwe radio geplaatst.
 
25 mei 2006
 
 
Vandaag, hemelvaartdag 2006, was het redelijk weer. Tenminste .... het was even droog
dus we hadden er zin an en gingen met de nieuwe Vega voor het eerst zeilen op Loosdrecht.
Ging lekker, totdat het begon te regenen. Toch even een uurtje gezeild. Later problemen met
het starten van de motor.... (start accu kapot?). Zie
foto's van vandaag.
 
21 mei 2006
Na een weekendje in de boot liggen schrobben, stofzuigen en poetsen is het binnenwerk
redelijk op orde. Alles is weer lekker schoon. De kajuit en bakskisten zijn klaar om voorzien
te worden van de eigen spullen. Jammer dat het dit weekend zulk slecht weer was, anders
hadden we lekker even kunnen zeilen.
   
18 mei 2006
Eerste kleine klussen uitgevoerd: pomp van het toilet was kapot en de wasbak in de keuken
lag compleet los. Beide hersteld en het is weer bruikbaar. Volgende item meldt zich
meteen: de startaccu is waarschijnlijk te zwak en moet vervangen worden.
   
16 mei 2006
We hebben de boot van Muiden richting Loosdrecht gevaren. De zweedse eend ligt op
een tijdelijke plek in de haven en nu kan het schoonmaakwerk beginnen!
   
14 mei 2006

Na de eerste bezichtiging op 10 mei en wat nachtjes slapen hebben we op donderdag
11 mei de beslissing genomen. De Ankan (Vega 2648) gaat het worden! Weer wat nachtjes
slapen was het op zaterdag 13 mei zover, de officiele koop. Zondag zijn we weer naar
Uitgeest gereden en toen varen, met de boot over het uitgeestermeer, over de zaan,
het noorzeekanaal, de oranjesluizen uit en door zeilend richting muiden. Helaas
waren we net te laat om de basculebrug te halen en moest de boot voor de brug in een
haven liggen. Dinsdagmiddag varen we hem verder riching Loosdrecht.
   
10 Mei 2006
Vandaag de zesde vega bezocht, zou dit hem dan eindelijk worden?
wordt vervolgd..................................